بعضی افراد با تغییر فصل و در فصلهای پاییز و زمستان دچار تغییراتی در خلق و خو می شوند بیشتر خسته می شوند و احساس خواب آلودگی می کنند . کاهش انرژی، بی تحرکی، پایین آمدن عملکرد از علائم افسردگی فصلی است.
از نشانه های دیگر افسردگی فصلی ، پرخوری، زیادشدن وزن،و علاقه به خوردن مواد قندی و شکلات است .
اینها نشانه هایی از افسردگی بعلت تغییر فصل است .که به آن افسردگی وابسته به فصل(افسردگی فصلی) گفته می شود .

افسردگی پاییز
که اینها همه بعلت تغییر در طول مدت روز و کاهش میزان نور است.
این نوع افسردگی،بیشتر در جوانان ،زنان و افراد حساس دیده می شود.
افسردگی فصلی ، به تغییرات در میزان ترشح هورمون ملاتونین که “هورمون وابسته به خواب” نیز نامیده می شود ،مربوط است این هورمون در تاریکی بیشتر ترشح می شود.
بعلت کاهش میزان نور در فصلهای پاییز و زمستان ، میزان این هورمون در خون افزایش می یابد و فرد را گرفتار افسردگی می کند زیرا افزایش ملاتونین ، علایم افسردگی مانند افزایش میزان خواب و خواب آلودگی و….. به همراه دارد.

درمان افسردگی فصلی

نور درمانی (فتو تراپی) برای درمان افسردگی فصلی بخوبی پاسخ می دهد. دارو درمانی و روان درمانی هم ازراههای دیگر درمان افسردگی هستند.
تعداد زیادی از افراد در زمستان دچار افسردگى مى شوند. احساس پوچى، ناامیدى، ترس و اضطراب ، تنفر ، بی خوابی، عدم احساس شادی ، نداشتن امید به آینده ، از نتایج این افسردگی هستند . که می تواند عملکرد فردی و اجتماعی فرد را مختل کند و باید هرچه سریع تر نسبت به درمان آن اقدام شود .

افسردگی فصلی
برای کاهش علایم افسردگی فصلی

۱-سعی کنید از خانه خارج شوید ورزش کردن در ساعات اولیه روز به همراه بهره گیری از نور خورشید تاثیر بسزایی در کاهش علایم افسردگی فصلی دارد.
۲- تلاش کنید در خانه ، نور کافی وجود داشته باشد در طول روز پرده ها را کنار بزنید و از نور خورشید بهره مند شوید.
۳- به میزان کافی ویتامین گروه B مصرف کنید این ویتامین در گوشت قرمز، تخم مرغ ،دانه هاى خوراكى و ماهى یافت مى شود،سعی کنید آهن، امگا ۳ ، به میزان بیشتری مصرف کنید زیرا باعث کاهش علائم افسردگى می شوند.
۴-میزان مصرف شکر را کاهش دهید .قهوه کمتری مصرف کنید و مصرف دخانیات را کنار بگذارید.
۵- بیشتر در جمع باشید و از انزوا خارج شوید شوید و با دوستان خود صحبت كنید.
ودر نهایت برای درمان افسردگی با یک روانشناس متخصص مشورت کنید.