میزان شیوع افسردگی در کشورهای توسعه یافته ، افسردگی در بین کودکان حدود ۲ درصد و در بین نوجوانان ۵ تا ۸ درصد است . ولی متاسفانه در کشور ما میزان شیوع افسردگی در کودکان کم سن وسال حتی به ۲۰ درصد هم می رسد. علائم افسردگی کودکان با نشانه های افسردگی بزرگسالان متفاوت است . و بصورت تغییر رفتار بروز می کند .
در کودکان کوچکتر علائم افسردگی شامل تمارض کردن ،بیقراری،وابستگی شدید به والدین و نگرانی و دلواپسی است
و درنوجوانان علائم افسردگی بصورت عصبی شدن و کج خلقی یا کم رو وخجالتی شدن ،افت تحصیلی و اعتیاد بروز کند.در کودکان ونوجوانان کج خلقی می تواند بصورت تحریک پذیری شدید و زود عصبانی شدن باشد.

علائم افسردگی در کودکان ونوجوانان
با توجه به این که میزان افکار و اقدام به خود کشی در نوجوانان افسرده ۴ برابر بزرگسالان افسرده است لازم است والدین هنگام مشاهده این نشانه ها در فرزندان خود حتما به یک متخصص روانشناس یا مشاور کودک و نوجوان مراجعه کنند و از آنها در این زمینه یاری بگیرند. زیرا افسردگی یک فرد می تواند کل خانواده را درگیر کند. بسیاری از مادران کودکان افسرده خود نیز افسرده می شوند در عین حال عکس آن نیز صادق است فرزندان مادران افسرده بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

پس بهتر است با مراجعه به متخصص روانشناس ، نسبت به درمان افسردگی فرد اقدام اساسی صورت گیرد

4 آگوست 15
نظرات: 0