علائم افسردگی شدید

علائم افسردگی شدید:
در افسردگی شدید بیمار به شدت ناراحت و غمگین است ،زیاد گریه می کند ،گاهی نیز ممکن است نتواندگریه کند و به شدت بعض می کند . اکثر بیماران افسرده دچار ترس و اضطراب هم می شوند. همچنین ممکن است دچار دردهای جسمانی که ریشه روانی دارد مثل سردرد ،معده درد و یبوست و…. شوند .و غرایز جنسی آنها کاهش می یابد و اظهار می کنند که هیچ جیز قادر نیست آنها را شادکند.
تعداد زیادی از افراد مممکن است در یک دوره از زندگیشان ، به افسردگی مبتلا شوند. در این دوره معمولاً افراد تواناییشان را در اکثر زمینه ها از دست می دهند و نمی توانند از عهده مسئولیتهایشان بر آیند .

نمونه ای از افسردگی شدید

مردی اظهار می کند که همسرش چند ماهی است که اکثر روزها غمگین است . میلی به انجام هیچ کاری ندارد و بی حوصله است.بچه هایشان را مثل سابق دوست ندارد، حمام نمیرود ، غذا درست نمی کند و بد اخلاق است . میلی به رابطه جنسی هم ندارد و گاهی از بیهوده بودن زندگی و میل به خود کشی حرف می زند.
همانطور که می بینید افسردگی هم به خود فرد و هم به اطرافیانش لطمات جبران ناپذیری وارد می کند. و زندگی را برایشان سرشار از رنج و عذاب می کند. و باید سریعاً درمان شود.
لازم به تذکر است که خلق افراد همیشه ثابت نیست .و وابسته به اتفاقات روزانه و وضعیت زندگی ، تغییرات فصلی و تغییرات هورمونی ، ‌متغییر است. و در دوره ای کسل تر و بی حالتر از روزهای دیگر است.ولی اگر این تعییرات زیاد شدید نباشند .نمی توان گفت که علایم افسردگی هستند.

علائم افسردگی شدید
اگر علایمی نظیر مثال بالا در فرد مشاهده شد باید موارد زیر را در نظر گرفت :
۱- شخص ‌دچار افسردگی شده است
۲-بعد از دست دادن یک فرد یا کار مورد علاقه ،در طی دوره ی علایمی نطیر افسردگی دارد . در صورتی که این علایم به تدریچ کاهش یابد و با افکار خودکشی همراه نباشند، ‌بیماری به حساب نمی آیند

۳-بعد از شکست ها ی پی در پی ، در زمینه های مختلف ،علایمی مشابه افسردگی در او ایجادشده . و اگر طولانی نشود افسردگی محسوب نمی شود

۴- بعصی از بیماری های جسمی علایمی مشابه افسردگی  شدید دارند و اگر آنها درمان شوند ، علایم افسردگی هم از بین می رود . بیماری هایی نظیر ، ‌کم کاری غده ی تیروئید ، ‌پارکینسون، ‌آلزایمر، سرطان ها، بعضی عفونت های بیماریهای ویروسی، و…… از جمله این بیماریها هستند ..

۵ – بعضی از داروها نیز می توانند علامی شبیه افسردگی ایجاد کنند. مانند بعضی داروهای قلبی و کاهض فشارخون، ، کورتون، ‌داروهای مسکن ، آنتی بیوتیک ها، ‌ ، داروهای کم کننده اشتها و مواد اعتیادآور و………

و – اسکیزوفرنی، ‌اختلالات سازگاری و اختلالات اضطرابی و بعضی دیگر از بیماریهای روانی نیز علایمی مشابه افسردگی دارند

پس علایم افسردگی شدید علل مختلفی می تواند داشته باشد ، و شخص افسرده حتما باید به پزشک و روانشناس متبهر مراجعه کرده . تا ریشه های بیماری شناخته شده و تحت درمان مناسب قرار بگیرد.