حمله وحشت یا ترس ناگهانی

علائم و نشانه‌ها ی حمله وحشت یا ترس ناگهانی

یکی از بیماری‌های یا به بیان بهتر اختلالات ذهنی، حمله وحشت یا احساس ترس ناگهانی است که بدون هشدار قبلی رخ می‌دهد. دوره‌های وحشت ممکن است در هر زمانی حتی در حین خواب اتفاق بیفتد. در ادامه مطلب، اطلاعات و آگاهی‌های بیشتری در این باره آمده است.
افرادی که حمله وحشت را تجربه می‌کنند، تصور می‌کنند دچار حمله قلبی شده‌اند و در حال مرگ یا دیوانه شدن هستند.

نشانه های حمله وحشت

ترس و وحشتی که فرد در حمله وحشت تجربه می‌کند، متناسب با شرایطی که در آن قرار دارد نیست و ممکن است ارتباطی با چیزی که روی داده است نداشته باشد. بیشتر افرادی که حمله وحشت را تجربه می‌کنند، چند مورد از موارد زیر را دارند:

– تند شدن ضربان قلب
– احساس ضعف، غش یا سرگیجه
– مور مور یا بی‌حسی دست و انگشت‌ها
– حس وحشت یا پیش رو بودن واقعه‌ای ناخوشایند یا مرگ
– احساس عرق یا لرزش بدن
– درد سینه
– دشواری تنفس
– احساس از دست دادن کنترل

حمله وحشت

حمله وحشت معمولا کوتاه است و کمتر از ده دقیقه طول می‌کشد اما برخی از علائم آن ممکن است مدت بیشتری باقی بماند. افرادی که یک حمله وحشت داشته‌اند، احتمال بیشتری دارد که حمله‌های بعدی را نیز تجربه کنند. وقتی حمله به طور مکرر اتفاق می‌افتد و نگرانی راجع به دوره‌های بعدی آن وجود داشته باشد، فرد دچار وضعیت «اختلال وحشت» شده است.
افرادی که اختلال وحشت دارند ممکن است اضطراب و ترس شدیدی داشته باشند چون نمی‌توانند پیش بینی کنند حمله بعدی کی خواهد بود. اختلال وحشت نسبتا شایع است و در امریکا حدود ۶ میلیون نفر گرفتار آن هستند. زنان دو برابر مردان به این اختلال دچار می‌شوند و علائم آن معمولا اوایل بزرگسالی پدیدار می‌شود.
هنوز مشخص نیست علت اختلال وحشت چیست. در برخی افرادی که زمینه بیولوژیکی حمله وحشت دارند ممکن است در تغییرات بزرگ زندگی مانند ازدواج، فرزند دار شدن، اولین شغل و غیره و رویدادهای مهم استرس زای زندگی، حمله وحشت شروع شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد احتمال اختلال وحشت در افرادی که از افسردگی، تلاش برای خودکشی یا سوء استعمال مواد یا الکل رنج می‌برند، بیشتر از دیگران است.
خوشبختانه اختلال وحشت قابل درمان است. همانطور که گفته شد به اعتقاد من و با توجه به تجربیات بالینی با بیماران گوناگون ریشه این بیماری افسردگی است و درمان پانيك اتك بوسیله مشاوره و روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی به خوبی امکان پذیر است. البته بعضی از اوقات اینگونه بیماران به دارو درمانی نیز جواب می دهند اما مداخله روانشناسی برای حل تعارضات درونی فرد و مشکلات بین فردی اجتناب ناپذیر است. برای پیشگیری از عود بیماری توصیه می شود درمان با نظر پزشک تا یک سال ادامه یابد.