لوگو دکتر نجفی توانا
درمان ترس از زنان

ترس از زنان + علت و راه درمان

فهرست محتوا

ترس از زنان، یکی از مشکلات رایج میان جوانان است. این ترس تا حدودی طبیعی است و اکثر افراد پیش از ازدواج آن را تجربه می‌کنند. اما زمانی مشکل‌ساز می‌شود که مانعی جدی برای ازدواج و تشکیل خانواده شود. ویژگی‌های فردی و مشکلات خانوادگی از اصلی‌ترین دلایل این ترس هستند. با آگاهی از دلایل گاموفوبیا و روش‌های درمان آن، می‌توانید بر این ترس غلبه کرده و گامی موثر در جهت تشکیل خانواده‌ای سالم و موفق بردارید. گاهی ترس از زنان زیبا تا حدی پیش می‌رود که افراد از شروع یک رابطه اجتناب می‌کنند. در ادامه مقاله، به بررسی کامل ترس از زنان می‌پردازیم.

ترس از زنان زیبا

ترس از زنان یا ژنوفوبیا به ترس شدید و غیر منطقی از زنان گفته می‌شود که نوعی فوبیای خاص است. این فوبیا در DSM5 به عنوان فوبیایی جداگانه معرفی نشده است، اما افراد مبتلا به این فوبیا علائم مشترکی با دیگر فوبیاها دارند. این افراد در مواجهه با زنان، ترس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند که توجیهی ندارد. ژنوفوبیا با زن‌ستیزی یا انزجار از زنان متفاوت است. افراد مبتلا به این اختلال نمی‌توانند به راحتی در جامعه حضور یابند و با دیگران ارتباط موثری برقرار کنند. امروزه زنان در عرصه‌های مختلف حضور فعال دارند و زندگی بدون آنها تقریباً غیرممکن است.

دلایل ترس از زنان

طبق مطالعات، ازدواج یکی از ده موضوع برتر استرس‌زا در دنیاست. یکی از معضلات ازدواج، حجم زیادی از اطلاعات و مسئولیت‌های جدید است که نیاز به تاب‌آوری بالایی دارد. برخی افراد زیر بار این افکار منفی و فشارها سریعا از ازدواج پشیمان شده و به باقی جنبه‌های ازدواج توجه نمی‌کنند. در قرن ۲۱ بیشتر از هر زمان دیگری شاهد ترس عجیب و غیرواقعی از ازدواج و حتی ترس از زنان هستیم؛ این ترس با نام تخصصی گاموفوبیا در روانشناسی شناخته می‌شود. برای غلبه بر این ترس مشاوره ازدواج پیشنهاد می‌شود. در مواردی دیگر، وقتی افراد شاهد تجربیات ناموفق اطرافیان و دوستان خود هستند، به ترس از زنان زیبا مبتلا می‌شوند.

درمان ترس از زنان

بیشتر بدانید: درمان ترس و فوبی های مزمن روانی

نشانه‌های ترس از زنان

این ترس تا حدی پیشروی می‌کند که حتی صحبت درباره ازدواج موجب پریشانی و فرار از آن موقعیت می‌شود. عوامل متعدد این ترس را می‌توان در زندگی این افراد یافت، اما برای برخورد منطقی، نیاز به صبر و اقدامات اصولی و صحیح است. پیامدهای ترس از زنان فقط به ازدواج محدود نمی‌شود و جنبه‌های مختلفی از زندگی را در بر می‌گیرد. افراد در مواجهه با زنان علائمی مثل گرفتگی عضلانی، ترس و اضطراب شدید، بالا رفتن ضربان قلب، تنگی نفس، حالت تهوع و سرگیجه را تجربه خواهند کرد.

علل ژنوفوبیا

1-عوامل فردی

خصوصیات هر فرد مطابق با سبک زندگی، تربیت، تحصیلات و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند شکل می‌گیرد و در نهایت شخصیت فرد را می‌سازد. در این بین، عواملی مثل عدم اعتماد به نفس کافی، خودمختاری افراد و برخی تیپ‌های شخصیتی (مانند وابسته یا اجتنابی) نقش موثری در ترس از زنان دارند. این افراد باید با مراجعه به روانشناس یا مشاور دلیل اصلی ترس خود را بیابند و با صبوری مشکلات خود را حل کنند.

2-عوامل خانوادگی

کودکان طلاق یا فرزندانی که شاهد خیانت والدین یا بحث‌ها و جدل‌های پایان‌ناپذیر خانواده بوده‌اند، بیشترین واهمه را از ازدواج تجربه می‌کنند. این تجربه تا حد زیادی ناخودآگاه است و فرد دلیل این همه ترس را نمی‌داند و فقط می‌خواهد از این موضوع دور باشد. برای کمک به این افراد، بهترین روش مشاوره با روانشناس یا مشاور ازدواج است.

4-عوامل اجتماعی و فرهنگی

افراد با توجه به موقعیت اجتماعی و فرهنگی خود، از گرفتن تصمیمی جدی برای آینده خود سر باز می‌زنند. مسائل اقتصادی و نگاه افراد جامعه، از جمله مهم‌ترین عوامل اجتماعی و فرهنگی هستند. برای چنین افرادی، زنان نمادی از هزینه‌های زیاد هستند که منجر به ترس از ازدواج می‌شود.

5-پیامدهای ترس از زنان

ترس از زنان می‌تواند منجر به تشدید اختلالات اضطرابی، خودکشی، اعتیاد، انزوا و گوشه‌گیری، کاهش اعتماد به نفس و حملات پانیک شود.

درمان ترس از زنان

راه‌های درمان ترس از زنان

برای غلبه بر این ترس، ابتدا باید خواسته‌های خود از ازدواج را مشخص کنید. با مشخص کردن این موارد و داشتن چشم‌اندازی کلی، ترس‌تان از ازدواج کاهش می‌یابد. صحبت با زوجینی که ازدواج موفقی داشته‌اند نیز مفید است. در نهایت، کمک گرفتن از روانشناس بهترین روش برای درمان ترس از زنان است. روانشناس با بررسی ریشه ترس و استفاده از روش‌های درمانی مناسب به حل این مساله می‌پردازد.

1- مواجهه درمانی

در این روش، درمانگر به تدریج فرد را با جنس مخالف مواجه می‌کند. این مواجهه با تکنیک‌های خاصی انجام می‌شود و فرد باید از لحاظ ذهنی و روانی برای آن آماده باشد.

2- درمان شناختی رفتاری

در این روش، روانشناس تفکرات فرد را در مورد زنان تغییر داده و او را برای برخورد با زنان آماده می‌کند. این روش به افراد کمک می‌کند تا نگرش منفی خود نسبت به زنان را تغییر دهند.

علاوه بر روش های درمانی رفتاری ، شناخت درمانی که ایجاد و یا تغییر نگرش در فرد است می تواند برای درمان ترس از زنان  مفید واقع شود .اما از آنجایی که  ضمیر ناخود آگاه انسان و خاطرات و اتفاقات و یادگیریهای گذشته در ایجاد و تقویت  ترس نقش اساسی دارد پس استفاده از هیپنوتیزم درمانی برای تغییر باورها در ناخود آگاه کارکرد موثری در درمان ترس از زنان دارد.

سخن آخر

ترس از زنان یا ژنوفوبیا یک ترس رایج نیست و به دلایل عمیق‌تری اتفاق می‌افتد. برای تشخیص دقیق و شروع فرآیند درمان، مشورت با مشاور یا روانشناس متخصص ضروری است.

***برای گرفتن وقت مشاوره و انجام درمان فوت فتیش می توانید با مطب دکتر نجفی توانا ارتباط برقرار کنید . یکی از شاخص های مطب دکتر نجفی توانا حفظ هویت افراد و در صورت تمایل فرد پذیرش با نام مستعار امکان پذیر می باشد.

 

آدرس مطب:
تهران، خیابان شریعتی، بین میرداماد و ظفر، جنب پمپ بنزین ظفر، کوچه شواری، ساختمان پزشکان سینا، طبقه پنجم

تلفن های نوبت دهی : ۲۲۸۹۹۱۴۷ ۰۲۱ – ۲۲۸۹۹۱۴۸ ۰۲۱

منتظر شما هستیم

می دانم، می خواهم، اما نمی توانم!

“می دانم مشکلم چیست و می خواهم از آن رها شوم و یا درمانش کنم، و برای درمان آنها از همه روشها استفاده نموده ام با این وجود نمی توانم.”
مثلا”، وسواس شستن و یا ترسهای غیر معقول و یا عدم اعتماد بنفس و غیره . با اینکه می دانیم این رفتارها یا احساسات غیر منطقی است، با این حال قادر به رهایی و یا کنترل آنها نیستیم.
بنابراین می توان گفت بسیاری از احساسات،هیجانات،و افکار ما ریشه در ناخوداگاه دارد.اگر چه در نهایت ما مسئول اعمال خود در جامعه و در تعامل با دیگران می باشیم.
اختلالات و انحرافات قابل درمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 12 =